A fotóművészeti kiállítás megnyitóját 2024.09.27-én tartották meg a TS ArtSpace galériában. A megnyitóbeszédet Dr. Kuttner Ádám, a művészeti galéria alapítója mondta el.
Eifert János, „Egy másik perspektíva” című kiállításának anyaga olyan kurátori válogatás, amelynek célja, hogy feltárja és elemzés alá vonja a Balogh Rudolf-díjas fotóművész által megalkotott szürrealista vizuális világ mögött húzódó alapelveket. A három kamarateremben megrendezett kiállítás strukturált formában prezentálja ezen világ genezisének jól definiálható, de időben párhuzamosan futó forrását, ezáltal szemléltetve e művészi univerzum komplex és többirányú eredetét.
Eifert János 17 évig volt a Honvéd Táncegyüttes táncosa. Vizuális nyelvét alapvetően meghatározza az a kettős, vagy még inkább összetett tudat, amely abban az önreflexióban gyökerezik, amely során a táncosnak folyamatosan reflektálnia kell saját testi valóságára és mozgására, valamint arra, ahogyan ezt a közönség érzékeli. Éppen ezért a „kettős tudat” véleményem szerint nem csupán Eifert egyik főművének címe, hanem művészeti alapelveként is értelmezhető, amelyben a „lélek egyfajta zavartalan önműködése által hivatott kifejezni a gondolkodás valódi működését” (André Breton szavait felhasználva).
A sors különös iróniáját tükrözi, hogy éppen a szürrealista kiáltványa megjelenésének századik évfordulóján mutatkozik be egy rendkívül dokumentarista jellegű kiállítással az a művész, aki még az analóg fotográfia korszakában, jóval a digitális képszerkesztő programok elterjedése előtt kezdte meg álomszerű világainak — vagy ahogy ő nevezi, „új valóságainak” — megalkotását.
Eifert János vizuális struktúrájának három alappillérét mutatjuk be a kiállításon: az első teremben az MTI-s riportképei és alkalmazott fotós munkái, a második teremben többnyire színes építészeti részletek láthatóak, amelyek olykor már a geometrikus absztrakció határát súrolják. A harmadik teremben pedig az utazások során készített, rendkívüli érzékenységről és humorról tanúskodó köztéri jelenetek és street fotók kaptak helyet.
Az a merev, szögletes elrendezés, amely a kiállítás falain dominál, eltér a szokásos Eifert-kiállítások hangulatától. Ez a kurátori döntés vizuális metaforaként értelmezendő, amely azt hivatott sugallni a látogatók számára, hogy a képek által alkotott téglafalszerű struktúra egyfajta alapot képez egy későbbi, elvontabb vizuális élmény számára.
A kiállított több mint 80 kép túlnyomó része eddig még nem került a nagyközönség elé, mivel a Mester eredetileg nem tervezte ezen munkák bemutatását, hiszen saját szavaival élve ezek csupán „szép képek”, nem pedig művészi szándékkal készült alkotások. Ennek ellenére néhány kép még az Ő véleménye szerint is kiemelkedik a többi közül, nemcsak fizikai méretében, hanem a későbbi életműre gyakorolt hatásában is. Bár még ezen képek létrejöttében is még jelentős szerepe volt annak, amit Cartier-Bresson a „döntő pillanat” megragadásának nevezett, már előrevetítik az Eifert-i ars poetica egyik központi elvét, amely így szól: a fotográfia nemcsak a pillanat, hanem a gondolkodás művészete is.
Szervezők és a művész: Sastinszky Dániel, Eifert János, Tarr Annamária, Dr. Kuttner Ádám
Látogatható: 2024.09.27. – 2024.10.23. között
Helyszín: TS ArtSpace – Top School Oktatási Központ
Videó: Doszpod Andor
Fotó: Gime András (1), Dr Kuttner Ádám (2-7)
Eifert János Balogh Rudolf-díjas fotóművész díjnyertes kiállítási alkotásai megvásárolhatók az eifertartgallery.hu weboldalon.