Aki akár csak kicsit is foglalkozott már 3D grafikával, az tudja, hogy a nagy kezdőbetű nem elírás, s nem egy közönséges konyhai eszközről, hanem az igazi Teáskannáról lesz szó!
A Utah teáskanna vagy Newell teáskanna egy 3D modell, amely ipari referenciává vált a számítógépes grafikában, a programozásban a „Hello World” alkalmazáshoz hasonlóan. Ahogy nincs programozó, aki ne írt volna legalább egyszer „Hello World” programot, úgy nincs olyan 3D grafikus, aki legalább egyszer ne készített vagy használta volna a Teáskannát munkája során.
A teáskannát a Melitta cég hozta forgalomba, amit Martin Newell - elbeszélése szerint - 1974-ben, Salt Lake City-ben a ZCMI áruházban vásárolt feleségével. Newell ebben az időben PhD hallgató volt a Utah egyetem grafikai laborjában, és szüksége volt egy referencia modellre. Felesége ötlete volt, hogy használja frissen vásárolt kannát 3D modellként. Newell egy papírra kézzel lerajzolta a kanna modelljét és referencia pontjait, majd a laborba visszatérve szintén kézzel bevitte az első 3D teáskanna Bezier-görbe pontjait egy Tektronix nevű eszközbe.
A későbbi kutatások során érdekes formája miatt mások is szívesen használták a teáskanna modelljét 3D grafikai munkáik tesztelésre. Jelentősége azért volt nagy, mert a 3D grafikával foglalkozó szakemberek könnyedén beállíthatták segítségével a jeleneteket és fényeket azokban az időben is, amikor még nem voltak interaktív 3D modellező szoftverek. Így a Teáskanna végig kísérte a 3D számítógép grafika fejlődését, rajta láthattunk a világon először Bump map-et vagy Environment textúrát.
Napjainkra egyfajta kultikus eszközzé, sajátos belső humorrá vált a 3D grafika világában. Számos híres alkotásban megjelent, mint például a Teapotahedron, a Renderman Walking Teapot, a Simpson rajzfilm sorozat vagy a Toy Story nevű animációs film.
Az eredeti teáskannát jelenleg a bostoni számítógép múzeumban őrzik.
Kapcsolódó 3D grafika tanfolyamok: