info@topschool.hu
+36 70 361 71 38

A modern webdesign jövője

A modern webdesign jövője

A web és a webdesign a többi grafikai és technikai megoldáshoz hasonlóan óriási ütemben fejlődik. Minden évben újabb és újabb trendek jelennek meg, a tervezés fő kérdése pedig az, hogyan tudunk mindig egy lépéssel a divat előtt járni.

Ehhez először is tudnunk kell, hogy melyek lesznek a jövő meghatározó stílusirányzatai és azok a technikai megoldások, amelyek intuitív módon tanulhatók és általánosan elterjeszthetők. Nehezíti a kérdés vizsgálatát, hogy számos tervezési irányzat majdnem olyan gyorsasággal tűnik el a süllyesztőben, mint amilyen gyorsan felbukkant, s nem könnyű megjósolni, melyek lesznek azok a stílusjegyek és UX megoldások, amelyek megmaradnak, sőt uralkodóvá válnak!

A piaci trendeket vizsgálva az biztos, hogy a jövő megoldásai a bonyolult grafikák helyett a kifinomultabb designra helyezik a hangsúlyt. Az internetes online szakirodalmat és a design portálokat böngészve mi a következőket jósoljuk az elkövetkezendő néhány évre:

A Flat Design elterjedése

A Flat Designnal és azon belül a Flat webdesignnal már több cikkben is foglalkoztunk idén, igyekeztünk különböző szempontból bemutatni ezt a weblaptervezési stílust. Hasznos olvasmány lehet a Flat design vs. webdesign és a Webes tipográfia című cikkünk is.

Az elmúlt fél év egyértelműen előrejelzi, hogy elmúltak azok az idők, mikor a cégek fel- és leugráló logókat és designelemeket akartak elhelyezni a weblapjukra. Ennek egyik oka a divat változásán túl az, hogy egyre több hordozható készüléket használunk, a tervezők pedig olyan elemek megalkotására törekszenek, amelyek könnyedén megjeleníthetők minden eszközön. Így manapság a Flat Design a web tervezés legkeresettebb eleme.

Webdesign tanfolyam

Valószínűsíthető, hogy a Flat Design még egy jó ideig velük marad, de természetesen, mint minden stílus, ez sem állandó, ízlésünkhöz hasonlóan folyamatosan fejlődik, változik és a néhány évvel későbbi Flat webdesign már kicsit más lesz, mint a mostani.

A „klasszikus” mobil weboldalak eltűnése

Sokan (nem először) jósolják, hogy a 2015-ös évben a mobil-internet használata várhatóan felülmúlja a hagyományos laptopos és asztali használatot. Hasonló jóslatok eddig nem jöttek be, de az biztos, hogy a tendencia változása azt mutatja, ez előbb-utóbb biztosan megtörténik - azaz többé nem lehet arra építeni, hogy a látogatók nagyon jelentős többsége valamilyen gyors elérésű asztali számítógépet használva keresi fel weboldalunkat.

Nagyjából 5-6 évvel ezelőtt még elég volt egy kisebb, némiképpen kevesebb információt tartalmazó önálló mobil weboldal elkészítése. Nagyon sokan, közöttük mi is azt a megoldást választottuk, hogy egy JavaScript segítségével átirányítottuk a mobilról érkező felhasználókat egy önálló, kifejezetten kis-képernyős eszközökre optimalizált site-ra.

Webdesign tanfolyam

http://topschool.hu/m/

Azonban ez már nem sokáig tartható, ugyanis a jövő Google frissítései nem számolnak két külön weboldallal, mondván az idő pénz és a jövő nem szólhat másról, mint arról, hogyan nyerjünk időt! Így az elkövetkező évek webdesign tervezésénél nem csupán a célnak megfelelő weboldalt kell létrehozni, hanem olyat, amely minden eszközről elérhető online jelenlétet biztosít.

Kattintás helyett görgetés

Egyre népszerűbbek az olyan weboldalak, amelyek egy termék vagy szolgáltatás adatait nem több tucat oldalba szétszedve jelenítik meg, hanem egy hosszú, szinte végtelennek látszó görgetős oldalon mutatják az adott site tartalmát. Például korábban egy autómárka jellemzőit, műszaki adatait és az árát akár három különböző weboldalon találhattuk meg, amelyeket három kattintásra érhettünk el. Ma a divatos weboldalaknál ez egy úgynevezett Scroll Website stílusban jelenik meg.

Webdesign oktatás

http://crv.honda.com.au/

Akár szeretjük ezt a stílust, akár nem, az biztos, hogy a sok mobileszköz miatt a jövőben a görgetés UX szempontból nagyobb népszerűségnek örvend majd, mint a kattintgatás. Bár rögvest meg is jegyezzük: egy több oldalas webes felület biztos, hogy keresőoptimalizálás szempontjából hatékonyabb lesz, mint az egyoldalas társai. Úgyhogy ez a jövőben új frontot nyithat különböző munkaterületeken dolgozó fejlesztők között, amelynek talán az lesz a neve: „UX vs. SEO”

S ha már görgetés, akkor Parallax Scrolling!

Az egyik legújabb, feltörekvő webdesign effektus a párhuzamos görgetés, amit már több cég sikeresen alkalmaz webes kampányaiban. A technológia tökéletesen alkalmas egy történet elmesélésére a web oldalon. Segítségükkel bizonyos tárgyak vagy a háttér különböző sebességgel mozoghat, így hatásos vizuális látványt teremt a felhasználók számára.

Webdesign iskola

OKJ szakképesítés

HTML 5 Videók alkalmazása

Korábban a „Mi lesz veled Flash?” című cikkünkben már írtunk arról, hogy Flash szerepe megváltozik az Interneten. A HTML 5 megjelenésével többé az egyszerű animációk és videók megjelenítéséhez nincs szükségünk a Flash kétségtelenül csúcstechnológiát biztosító, de rendkívül erőforrás igényes beépülő alkalmazására.

Web programozó képzés

Nézd meg, hogy egyszerű JavaScript hívásokkal például milyen látványos játékok készíthetők: http://www.topschool.hu/kapd-el-a-rabolot.html

A kevesebb több!

Ha van olyan design alapelv, ami örök divatnak tekinthető, akkor ez az! Az elkövetkező néhány évben szinte biztos, hogy a felhasználók a túlzott információ- és vizuális elemektől mentes web oldalak mellett teszik majd le voksukat. Motivációjukat a lényeg és az információkhoz való azonnali hozzáférés igénye jellemzi. Ez minden bizonnyal annak köszönhető, hogy a mindennapokban mérhetetlen mennyiségű adat árasztja el a 21. század emberét.

A webdesign divaton túl…

A különböző design trendeken túl mindig az a kérdés, miként feleljünk meg egyszerre az új divatnak és a célközönségnek is. Azaz: hogyan lesz a weboldalunk egyszerre használható és divatos?

A webdesigner – és a webdesigner tanfolyamon a tanuló is – keményen küzd, hogy olyan első osztályú weboldalt hozzon létre, amely tükrözi a legújabb és legjobb technológiát és egyben tartalmas és dizájnos is legyen. Sajnos néha előfordul, hogy amit létrehoztunk, az csak nekünk tetszik, ezért érdemes feltenni a következő kérdéseket:

  • Biztos, hogy ez jobb, mint a konkurenciáé?
  • Biztos, hogy ez megfelel a célközönségnek?

Ugyanis az nem elég, hogy a webdesign feltűnő és szép legyen, hatékonynak is kell lennie! Az alábbiakban mutatunk néhány egyszerű módszert, amely segíthet:

Először tervezz, és csak azután jöjjön a Photoshop!

Webdesign az egyik legfontosabb üzleti befektetés, így egy hirtelen ötlettől vezérelve megalkotott webdesign nagy valószínűséggel elszalasztott üzleti lehetőségeket jelent. Egy sikeres weboldal számos elemet ötvöz, amelyeknek koherens módon együtt kell működniük, egy ilyen rendszert pedig nem lehet ad-hoc létrehozni.

Weboldal tervezés

Elsőként meg kell fogalmazni a weboldal alapvető üzenetét, majd annak alapvető szerkezetét, és csak ezt követően érdemes belefogni a tényleges megalkotásba.

Legyen személyes és hiteles a webdesign!

Az első lépés a sablonképeket olyan profi képekkel helyettesíteni, amelyek tükrözik a weboldal céljait, a cég fő mondanivalóját, vagy magát a bemutatott terméket. Ezeken túl érdemes olyan videókat megosztani, amelyek személyes oldalról mutatják be a vállalkozást. Ezekkel sokkal jobb eredményeket érhetünk el, mint a grafikonok vagy a vigyorgó üzletemberekről készült sablonokkal.

Vond be a célközönséget!

Sok megrendelő és webdesigner elfelejti, hogy a weboldal és így maga a webdesign sem saját magának készül, hanem azért, hogy egy meghatározott célközönséggel kommunikáljon.

a tervezésből és a tesztelésből kihagyjuk a célközönséget, akkor várhatóan a végeredmény nem olyan lesz, amely a célközönség szükségleteire reagál. Például előfordulhat, hogy bizonyos dolgokat meg sem talál a leendő vásárló a weboldalon mindössze azért, mert egyszerűen nem abban a kategóriában kereste az adott terméket, amelyről mi azt gondoltuk, hogy „rendszertani” helye van. Biztos megtalálta volna, ha elég időt tölt a weboldalon, de manapság a látogatók inkább továbblépnek, mintsem sokáig keresgéljenek!

Ne felejtsük el: senki nem ismeri jobban a célközönséget, mint maga a célközönség! Ha valóban használható webdesignt szeretnénk tervezni, akkor meg kell kérdezni őket, szavaztatni és tesztelni kell, felméréseket kell készíteni, kérdéseket kell feltenni, és így tovább!


Vissza design, grafika és webdesign cikkekhez