Az Augmented Reality, röviden AR megoldások és a mobil technológiák az elmúlt években hatalmas fejlődésen mentek keresztül. Napjainkra mindkettő elérte azt a fejlettségi szintet, amely alkalmassá teszi arra, hogy tanulási folyamat szerves részévé váljon.
A kiterjesztett valóság, szemben a virtuális valósággal, nem egy teljesen mesterséges környezetet teremt, hanem a valós térre vagy annak egyes objektumára helyez rá egy, a számítógép által generált információs réteget, azaz: kiterjeszti az általunk észlelt valóságot a virtuális térben létező vizuális vagy audio tartalommal.
Vizsgálatok igazolják, hogy az Augmented Reality megragadja a célcsoport figyelmét, ami már önmagában elsőszámú célok között szerepel a reklámok készítésénél, de ezeken túl lehetőségünk van olyan további információk eljuttatására fogyasztókhoz, amelyekre korábban csak komplex reklámcsomagok adtak lehetőséget. Az AR technológia fejlődésének köszönhetően egy poszterrel vagy plakáttal megtehetjük ugyanezt.
A mobil AR technológia alkalmazások használata olyan módszer, amelynek segítségével az oktatói munka hatékonyabbá tehető, továbbá lehetővé teszi a tanulók oktatásba történő aktív bevonását. Mindemellett vonzóbbá és élményszerűvé teszi mind tanórai, mind pedig a tanórán kívüli tanulást. Alkalmas az érdeklődés felkeltésére olyan témakörök esetén is, amelyek iránt a TV-n, Interneten és a Facebook portálon szocializált generáció kevésbé fogékony.
A technológia innovatív jellegén és a sokoldalú oktatási felhasználási lehetőségein túl további előnye, hogy nem igényel különösebb anyagi- vagy humánerőforrást. A tananyag-fejlesztéshez nincs szükség külön informatikai szakértő bevonására, a tanárok programozás nélkül, általános informatikai ismeretek birtokában saját maguk is képesek előállítani azokat. Ma már a diákok jelentős része rendelkezik majd olyan eszközzel – mint például egy okos telefon –, amely képes az AR alkalmazások futtatására, így nincs szükség különösebb hardvereszköz beszerzésére sem. Mindezek lehetővé teszik a technológia gyors elterjedését az oktatásban.
Külföldön már olyan nagyszerű kísérleteket mutattak be, ahol sikeresen alkalmazták ezen technológiát a gyakorlatban. Részeletesebben olvashat az AR és VR technológia oktatási felhasználási lehetőségeiről a kiállítási kommunikáció́ban Kuttner Ádám oktatónk tudományos cikkében. Vagy ha kíváncsi nézze meg az AR technológiáról és az oktatási lehetőségekről Kuttner Ádám előadását a genfiCIDOC 2020 konferencián!