info@topschool.hu
+36 70 361 71 38

A képzelet győzelme - Megnyitóbeszéd

A képzelet győzelme - Megnyitóbeszéd

Kiállítás André Breton szürrealista kiáltványának 100. évfordulójára

1924-ben André Breton, a francia költő-író rövid szövege szikraként lobbantotta lángra a képzőművészet és az irodalom világát. Gondolatai nemcsak saját korában voltak forradalmi hatásúak, hanem máig inspirálják a kortárs alkotókat. 2024-ben világszerte számos emlékkiállítást rendeztek a szürrealista kiáltvány létrejöttének 100. évfordulója alkalmából; ezek sorába illeszkedik a TS ArtSpace által szervezett fotókiállítás is.

Roland Barthes, a híres francia filozófus gyakran idézett gondolata szerint a fénykép a „megfagyott idő”, amelyben a valóság és a múlt egyszerre van jelen. Barthes szerint a fotó ábrázolási rendszerének lényegét az „ez volt” noéma adja , amelyben központi szerepet játszik a maradéktalan objektivitás. Ugyanakkor a fotó nemcsak a valóság pontos rögzítésére, hanem annak manipulálására is alkalmas . Véleményem szerint a fénykép és a szürrealista logika elméleti összefonódása ezen a ponton ragadható meg leginkább: a szürrealizmus alapvető eleme a lélek „zavartalan önműködése”, avagy „tiszta automatizmusa”, amely a gondolkodás, a képzelet működését hivatott kifejezni . A szürrealista fotográfia jelentősége talán abban rejlik, hogy képes volt összekapcsolni a fotográfia realista természetét a képzelet és a tudatalatti világával.

A képzelet győzelme” – mint a szürrealizmus egyik meghatározása – Francisca Vandepitte előadásában hangzott el, melyet a brüsszeli Királyi Szépművészeti Múzeum és a Centre Pompidou által közösen szervezett kiállításhoz kapcsolódóan tartottak. A TS ArtSpace kiállításának célja olyan alkotások bemutatása, amelyek a fotográfia és a fotókollázs eszközeivel újraértelmezik a Breton által hangsúlyozott, a hétköznapi környezetben megtalálható „merveilleux” jelentőségét. A bemutatott alkotások túllépnek a hagyományos narratív logikán, és betekintést nyújtanak az emberi létezés, az álom és a valóság kapcsolatába a kortárs művész szemüvegén keresztül.

A képzelet győzelme" – mint a szürrealizmus egyik meghatározása – Francisca Vandepitte előadásában hangzott e l, melyet a brüsszeli Királyi Szépművészeti Múzeum és a Centre Pompidou által közösen szervezett kiállításhoz kapcsolódóan tartottak. A TS ArtSpace kiállításának célja olyan alkotások bemutatása, amelyek a fotográfia és a fotókollázs eszközeivel újraértelmezik a Breton által hangsúlyozott, a hétköznapi környezetben megtalálható „merveilleux" jelentőségét. A bemutatott alkotások túllépnek a hagyományos narratív logikán, és betekintést nyújtanak az emberi létezés, az álom és a valóság kapcsolatába a kortárs művész szemüvegén keresztül.

A tárlaton 19 kiállító munkái láthatók, akik sokféle tapasztalattal és életúttal rendelkező, sokszínű közösséget alkotnak. Többségük először állít ki együtt, munkáikat pedig egy közös kurátori koncepció kapcsolja össze. A résztvevők között találunk több Balogh Rudolf-díjas mestert, aktív alkotóművészt, valamint olyan kiállítót is, akinek mindennapjait nem a művészet határozza meg.

A négy helyiségben megrendezett kamarakiállítás bevezető tere a szürrealista logika előszobájaként működik. Fejér Ernő kollázsa és Eifert János montázsa a klasszikus szürrealista technikákat idézi, míg Tarr Annamária, Méhes Károly, Kóczián Tamás és Sastinszky Dániel alkotásai a szürrealizmus jellegzetes motívumrendszerét elevenítik meg.

A második terem a női identitás és lélek meghatározó tapasztalatait tárja a látogatók elé. Itt egyszerre kapnak helyet Sági Ági és Eifert János idealizált, érzéki-szexualitást sugárzó szépségei, melyek ellenpólusaként jelennek meg Kovács Andrea Kurszán erotikus magazinok világát kifigurázó alkotásai, valamint Heuschmidt Zita az öregedés és a lassú elhalványodás problémáját boncolgató kollázsai. Dr. Fónagy Eszter a szülés és anyaság témáját feldolgozó sorozatából mutat be egy darabot, míg Krász Kíra és Sastinszky Dániel munkái érzelmileg megterhelő párkapcsolati helyzetekre reflektálnak.

A harmadik térben a szakrális témák kaptak helyet, amelyeket Varga Tamás kockaábrázolásai vezetnek be, amelyek mint a sors metaforái teremtenek logikai keretet a tér többi alkotása számára. Simó Szabolcs világvallásokat feldolgozó művei és Tarr Annamária neolit termékenységistennő-motívumokat megidéző sorozatának egy darabja tovább gazdagítják a szakrális tematika rétegeit. A térben a szakrális mellett megjelennek a profán világon túli víziók is, például Kóczián Tamás és Tóth EGO(n) István lélekábrázolásai, valamint Deli Péter, dr. Korsós-Novák Ágnes és Sastinszky Dániel feltámadás-sorozatának egyes darabjai.

A negyedik terem a szürrealizmus egyik klasszikus témáját, a mikrokozmoszokat helyezi középpontba, vizsgálva belső világunk félelmeit és utópiaszerű vízióit. Vékás Magdolna tojásvariációi egyszerre szimbolizálhatják a mikrokozmoszok keletkezését, az élet folytonosságát és az idő ciklikusságát. Arnold Mariashin, Eifert János, valamint dr. Korsós-Novák és Sastinszky montázsai a szürrealista tradíció kortárs formái. Bár eltérő eszközökkel, de hasonlóan klasszikus szürrealista témákat dolgoz fel Kavecz Edina gyermekkori félelmeinek ábrázolása. A térben kiállításra került Tóth EGO(n) István identitás fragmentációjával foglalkozó sorozatának egy képe is, amely szintén a szürrealista művészet egyik kedvelt témáját idézi meg.

Kuttner Ádám - 2024.12.13

Kiállítók:
Arnold Mariashin, Deli Péter, Eifert János, Fejér Ernő, dr. Fónagy Eszter, Heuschmidt Zita, Kavecz Edina, dr. Korsós-Novák Ágnes, Kovács Andrea Kurszán, Kóczián Tamás, Krász Kíra, Méhes Károly, Sági Ági, Sastinszky Dániel, Simó Szabolcs, Tarr Annamária, Tóth EGO(n) István, Varga Tamás, Vékás Magdolna

A képzelet győzelme
2024. december 13. – 2025. március 1.
TS ArtSpace (Top School)
Kurátor: Dr. Kuttner Ádám
Megtekinthető előzetes egyeztetést követően (https://www.topschool.hu/a-kepzelet-gy-zelme.html)


Mozgóképkultúra és médiaismeret szöveggyűjtemény (szerk.: Gelencsér Gábor), SZFE, 1999

The violence and creativity of André Breton’s Surreali (Mark Polizzotti), Apollo Magazin, 2022

Photography and Surrealism (Department of Photographs), The Metropolitan Museum of Art, 2000

The Surrealist Manifesto: Marking a century of avant-garde art (Cheval, Walsh, Baritello, Salazar-Winspear, Caux, Lefort), France 24, 2024


Vissza a TS ArtSpace oldalára