A felhasználói élmény, angolul user experience a felhasználó és a termék vagy szolgáltatás kapcsolatának minőségét határozza meg.
A felhasználói élmény, leggyakrabban csak UX-ként emlegetett fogalom magában foglal gyakorlatilag mindent, ami a felhasználó termékkel kapcsolatos véleményét befolyásolja: milyen érzései vannak a használat során, mennyire könnyű az általa igényelt feladatok elvégzése.
A felhasználói élménybe tartozik egy kézzel fogható termék esetében a forma, az anyag használat, míg egy digitális termék esetében az arculat, a színek használata és a szövegezés is. A felhasználói élmény tervezés során arra törekszünk, hogy a terméket a felhasználó minél könnyebben, egyszerűbben és hatékonyabban tudja használni és összességében elégedett legyen.
Az UX designerek piackutatással, termék fejlesztéssel, stratégia alkotással, tervezéssel és teszteléssel is foglalkoznak. Tulajdonképpen egy hidat képeznek a user és a cég között és segítenek megérteni a potenciális felhasználók igényeit és ezen keresztül számukra jobb termékeket előállítani.
A jó felhasználói élmény nem csak a termék népszerűsítéséhez járul hozzá, de a kulcsa az általános ügyfél elégedettségnek. A jó felhasználói élmény segít kiemelkedni a versenytársak közül, növeli az ügyfelek elköteleződését a cég és termék iránt és hozzájárul az üzleti célok megvalósításához.
Az itt felsorolt készségeken kívül még szükség van az alábbi szakmai kompetenciákra is:
A felhasználói élmény tervezés egy olyan interaktív folyamat, amely egy termék javításán, fejlesztésén dolgozik.
Az UX design több jól elkülöníthető lépésből áll, amelyeket adott esetben többször is végre kell hajtani a jó eredmény elérése érdekében. Minden egyes lépésnél több különböző terület képviselőinek – többek között a cégvezetőknek - részvételére szükség van annak érdekében, hogy a végeredmény valóban jó legyen.
A UX design folyamat 6 lépésből áll:
Az alábbiakban minden egyes fázist részletesen is bemutatok:
A design egy problémát old meg. Ahhoz, hogy egy problémára megoldást biztosítsunk, először magát a problémát kell megérteni.
Az első szakaszban leülünk az ügyféllel, hogy megértsük magát a problémát, a termék kifejlesztésének célját és okát. Fontos tudnunk, hogy kiknek készül a termék, milyen problémát fog megoldani, hol és milyen környezetben fogják használni. Ebben a fázisban mindenki részt versz, aki a projektben érintett.
A kutatás kiemelten fontos a jó felhasználói élmény elérése érdekében. Az előző fázis információinak birtokában egy felhasználói és piackutatás végzünk, amelynek célja, hogy megismerjük a potenciális ügyfeleket és a már piacon lévő versenytársakat.
A kutatáshoz többfajta módszertant is bevetünk, ezek között a legnépszerűbbek a user interjúk, a versenytárs elemzés, a látogatói statisztikák elemzése, kérdőíves kutatás, kártyarendezés és a hőtérképes elemzések.
Ebben a fázisban a korábban begyűjtött információk birtokában a design csapat vázlatterveket készít. A vázlat tervek jellemzően papíron készülnek annak érdekében, hogy viszonylag gyorsan, többfajta ötletet is be lehessen mutatni az ügyfélnek.
Az ügyféltől jövő visszajelzések alapján elképzelhető, hogy újabb vázlat tervek készülnek, amelyeket utána tovább finomítunk egyre több részletet kidolgozva.
A végeredmény olyan részletes, úgy nevezett drótvázak lesznek, amelyek még egy ceruzarajzhoz hasonlóan fekete-fehérek, de már pontosan ábrázolják az egyes felhasználói felületek szerkezetét, megjelenését.
A drótvázakon megjelenített elrendezések véglegesítése után a designerek minden részletet pontosan kidolgoznak a terven. A fekete-fehér tervek színeket, arculatot kapnak, a képeknek elkülönített helyekre valós képek kerülnek és a szövegekből is megpróbálunk minél többet valós tartalommal feltölteni.
A designerek kigyűjtik a design alapelemeit és design specifikációt írnak annak érdekében, hogy a termék elkészítése során a programozók abból tudjanak dolgozni.
Ebben a fázisban a termék fejlesztésé a főszerep. A fejlesztők itt már minden szükséges információ birtokában vannak ahhoz, hogy elkészítsék a konkrét terméket. Egy digitális termék esetében programozókról beszélünk, akik a design terveket funkcionalitással ruházzák fel.
Munkájuk során elképzelhető, hogy be kell vonniuk a design csapatot abban az esetben, ha további layout-okat, terveket kell készíteni.
A termék bevezetése előtt még egy tesztelés veszi kezdetét, amely az alábbi tevékenységekre fókuszál:
A tesztelés fázis eredményétől függően a korább lépések, a vázlat készítés, design és megvalósíthatóság megismétlődhetnek egészen addig, míg mindenki elégedett nem lesz a végeredménnyel.
A felhasználói élmény tervezés összetett folyamat, amely több szakember szoros együttműködése valamint a cégvezetés bevonása mellett zajlik. A konkrét terméktől és célpiactól függően elképzelhető, hogy bizonyos lépések nagyobb, míg mások kisebb hangsúlyt kapnak.